Unipetrol | Fuelling Innovations | Články

Jak na to: Údržba motoru v zimě

Představte si to: spěcháte na důležitou schůzku, vyjíždět jste měli před čtvrthodinkou, ale dvakrát se vám rozlila káva a jako vždy jste hledali klíče. Konečně jste si hodili věci do auta, uvelebili se za volantem, připoutali se a s úlevou si všimli, že s trochou štěstí to vlastně stíháte. S vítězným úsměvem otočíte klíčkem ve startéru a… namísto důvěrně známého zvuku hbitého naskočení motoru auto zasténá a ztichne. Zkoušíte to jednou, dvakrát, patnáctkrát. Nic.  Zkroušeně si voláte taxík a pak šéfovi, abyste mu řekli, že budete mít zpoždění. Oblékáte si kabát, vystupujete z auta a jdete mrznout před dům.

Winter Fuels
přečtěte si více

Zní to povědomě? V zimním období je bohužel nestartující motor až moc důvěrně známá situace. Pokud se jí chcete vyhnout, jsou určitá opatření, která můžete podniknout. Jedním z nich je použití zimního paliva Verva Diesel. 

Nafta je v porovnání s benzínem náročnější na provoz, zejména v zimním období. Nejčastějším problémem jsou studené starty při teplotách pod bodem mrazu, nebo případné ztuhnutí – „zamrznutí“ nafty.

Celý problém spočívá v celkovém chemickém složení nafty, která se skládá ze směsi uhlovodíku s různou teplotou tuhnutí. Problém způsobují hlavně parafíny, u kterých jsou důležité dva parametry.

Prvním je teplota, při které se začínají vylučovat první krystalky pevných parafínů (TVP, anglicky CP – Cloud Point) se pohybuje kolem teploty -6 ºC až -8 ºC. Tato teplota, kterou norma ČSN EN 590 + A1 neuvádí, je daná technologií v rafinérii, a žádné přidané aditivum ji nesníží. Při dalším poklesu teploty se z těchto, z počátku drobných krystalek parafínu, vytvoří částice ve tvaru velkých plochých lístků, které následně dokážou snadno ucpat palivový filtr i při teplotě mnohem nižší (např. i při -12 ºC), než je hodnota filtrovatelnosti.

Druhým důležitým parametrem je filtrovatelnost (anglicky CFPP – Cold Filter Plugging Point), udává teplotu, při které nafta již neprochází přes testované sítko. Norma ČSN EN 590 + A1 vyžaduje teplotu CFPP pro zimní naftu třídy F filtrovatelnost - 20 ºC (přípustná odchylka měření povoluje teplotu až do -17 ºC) v období od 16. listopadu do konce února.

Skutečnost je jiná

V praxi je skutečná provozní teplota zimní nafty jiná, což je způsobeno odlišností laboratorních podmínek zkoušky CFPP v porovnání s reálním chodem motoru běžného provozu. Různá provedení palivových soustav jednotlivých vozidel mají různou citlivost na CFPP a na celkový chod motoru v mrazivém počasí. Znamená to, že chování různých typů vozidel bude v případě natankování stejné nafty jiné.

Dalším důvodem způsobujícím časté problémy se startováním je špatná nafta v nádrži, respektive zásoba nafty přechodové nebo dokonce letní. Zimní parametry této nafty se nevylepší ani přidáním aditiv nebo smícháním s naftou zimní kvality (CFPP se dle poměru zásoby v nádrži a nové nafty naředí, ale výsledné parametry nesplňují požadavky pro motorovou naftu zimní kvality).

Špatná údržba motoru

Máme jako řidiči s dobrou filtrovatelností motorové nafty vyhráno? Bohužel ne. Důležitým vlivem na fungování vznětového motoru v zimním období je totiž celková údržba vozidla, která nejčastěji stojí za všemi problémy se startováním. Ať už se jedná o slabě nabitou baterii, která není schopna poskytnout energii na to, aby žhavící svíčky dostatečně předehřály spalovací prostory, v nichž se musí nafta vznítit, nebo zanedbanou údržbu palivového vedení.

Zhoršení filtrovatelnosti je nejčastěji způsobeno palivovým filtrem znečištěným vodou, která se do palivové nádrže může dostat například ze vzdušné vlhkosti (např. v případě častého tankování, kdy dochází k častému otevírání víčka, špatně těsnícího víčka nádrže atd.) nebo v případě nádrže nenatankované do plna. V tomto případě se ze vzdušné vlhkosti vytvoří drobné kapičky vody, na které se nabalí minimální množství vyloučených parafínů a v důsledku toho se může snadno ucpat palivový filtr.

Minimální množství vyloučených parafínů se může také nabalit na mechanické nečistoty, které se mohou nacházet již v palivové nádrži nebo na palivovém filtru. Z toho důvodu je ideální mít vyčištěnou palivovou nádrž a pravidelně měnit palivový filtr, nejlépe před zimou a obdobím s teplotou pod bodem mrazu.

Shrnutí

Abyste si tuhle zimu ulehčili, splňujte tyto základní zásady:

-        Žádná voda nebo mechanické nečistoty v palivové soustavě, tzn. vyčištěná palivová nádrž a vyměněný palivový filtr ideálně před zimním obdobím

-        V nádrži pouze zimní nafta, nikoliv přechodová či letní nafta

-        Dlouhodobě neparkovat na velkém mrazu, pokud ano tak s plnou nádrží (aby se zamezilo usázení vzdušné vlhkosti)

-        Dostatečně nabitá baterie

Zamezíte tak problému se startováním v zimním období na minimum, a v případě použití paliva Verva Diesel nastartujete bez problémů i při teplotě do -26 ºC.