Unipetrol | Fuelling Innovations | Články

Mýty o palivech a funkci vozidla

Mýty o palivech a funkci vozidla: Můžete jezdit s poloprázdnou nádrží? Existuje opravdu rozdíl mezi zimní a letní naftou?

Bojíte se, že ježdění na výpary poničí motor? Máte pocit, že ukazatel dojezdu je vadný? Vybrali jsme několik nejčastějších mýtů a polopravd a uvedli jsme je na pravou míru.

Myths about fuel and vehicle function

Ježdění s minimem paliva zničí motor

Může ježdění na „výpary“ poškodit motor? Ani náhodou. Představa, že vozidlo s minimem paliva v nádrži nasává hrubé nečistoty z jejího dna a tím nenávratně ničí motor, je jedním z nejběžnějších mýtů. 

Sací trubice palivového čerpadla je umístěna v nejnižším bodu nádrže. To znamená, že vždy nasává palivo „odspoda“ a nasávání nečistot se nevyhne. Ty jsou zachytávány palivovými filtry, takže motoru poškození špínou z nádrže opravdu nehrozí. Míra naplnění nádrže nemá vliv na výkon motoru.

Vyjíždění palivové nádrže až na dno mohlo způsobit potíže u starších vozidel se vznětovým motorem. Do palivové soustavy dieselového motoru se totiž nesmí dostat vzduch. Pokud se vzduch dostane do palivového vedení, vzniklá bublina jej „ucpe“ a zamezí protékání nafty. Vzduch se může do palivové soustavy dostat i z nádrže ve chvíli, kdy ho nasaje čerpadlo v úplně prázdné nádrži.

Ukazatel dojezdu je chybný

Myslíte, že se ukazatel dojezdu ve vašem autě zbláznil, protože se při jízdě mění po desítkách? Může být chybný? Ne, to je nepravděpodobné. Zatímco palivoměr informuje řidiče o množství paliva v nádrži, údaje o zbývajícím počtu kilometrů jsou vypočítávány podle složitých vzorců, které závisí na jízdních podmínkách.

Ukazatel dojezdu po spuštění studeného motoru ukazuje výrazně nižší hodnotu, než po jeho ohřátí na provozní teplotu. Krátce jste jeli na plný plyn a hodnota dojezdu se skokově snížila o 50 kilometrů? Nebojte, spálit množství paliva úměrné 50 kilometrům je během několika vteřin nemožné.

Zbývající dojezd je nejen vypočítáván podle dlouhodobých jízdních vzorců, závisí i na okamžitých změnách zatížení. Jestliže dojezd rázem klesne, například při předjíždění, po návratu do předchozího jízdního režimu postupně vzroste zpátky na hodnotu přibližnou té původní.

Rozdíl mezi letní a zimní naftou je zanedbatelný

Přemýšleli jste někdy nad rozdílem mezi letní a zimní naftou? Někdo může tvrdit, že je to jedno a to samé, ve skutečnosti je mezi nimi velký rozdíl. Vznětové motory jsou náročnější nejen na výrobu, ale i na samotný provoz. Nejčastějším problémem jsou obtížné starty, v horším případě žádné starty.

Problém se projevuje v zimních měsících u vozů, v jejichž nádrži je natankována letní nafta. Příčinou je filtrovatelnost paliva, která udává teplotu, při níž v naftě vznikají krystalky parafínů. Teplota vzniku parafínů (označovaná TVP) je u letní nafty nízká, v rozmezí -6 až -8 °C. V důsledku palivo začíná gelovatět.

Říká se tomu „zamrzlá nafta“.  Ucpe palivový filtr a nafta se proto nedostane do palivové soustavy. V zimě nepoužívejte naftu natankovanou/naskladněnou v letních měsících. Zamezíte tak problému se startováním v zimním období na minimum, a v případě použití paliva Verva Diesel nastartujete bez problémů i při teplotě do -26 ºC.

Lze natankovat jen tolik paliva, kolik výrobce vozidla uvádí v manuálu

Stalo se vám, že jste do nádrže natankovali víc paliva, než je dle manuálu možné? Může se to stát. Řidič pak získá dojem, že ho čerpací stanice záměrně šidí nebo je stojan špatně kalibrovaný. Skutečnost je ale většinou jiná. Výdejní pistole je průtokové měřidlo, kalibrované již od výrobce. Na stanicích Benzina je každé dva roky přesnost kalibrace ověřena Českým metrologickým institutem (ČMI).

Velikost nádrže daná výrobcem vozidla je ve skutečnosti pouze orientační hodnota. Reálný objem palivového systému vozidla, je větší než ten deklarovaný, v dokumentaci k vozidlu uvedený. Podle vyjádření výrobců i značkových servisů, se liší objem nádrže, uvedený v dokladech vozidla a celkový objem palivového systému včetně bezpečnostní rezervy až o několik desítek litrů. Bezpečnostní objem je nezbytný kvůli rozpínavosti paliva vlivem vysokých teplot.

Naleznete-li se v takové situaci, nebojte se obsluhu čerpací stanice na nesrovnalost upozornit. Podstupuje-li ale daná stanice pravidelnou kontrolu kalibrace stojanu a čerpací pistole, můžete být v klidu, že opravdu neplatíte za něco, co jste nedostali.