Unipetrol | Fuelling Innovations | Články

Co všechno získáme odlehčením automobilu?

Angličan Colin Chapman, slavný konstruktér sportovních vozů značky Lotus, kdysi řekl: „Zjednodušte, pak přidejte lehkost.“ O čem mluvil? Hledal řešení, jak zvýšit rychlost svých sportovních vozů při použití stávajících motorů. Chapman účelově snižoval hmotnost automobilů s cílem dosáhnout co nejvyšší rychlosti. Dnes už ale víme, že nízká hmotnost vozu přináší daleko víc.

What can we gain by lowering automobile mass?

Nižší spotřeba

Od dob Chapmana se situace v automobilovém světě výrazně změnila. Moderní automobily dnes musí být nejen rychlé, ale také komfortní, bezpečné a úsporné. Pro spalovací motor je mnohem snadnější pohánět lehčí auto, díky čemuž může být do motoru vstřikováno méně paliva pro dostačující výkon. Odlehčením vozidla lze proto snížit průměrnou spotřebu paliva i o několik litrů na sto kilometrů.

K čemu to je?

Nižší spotřeba přináší hned několik výhod. První a nejjasnější z nich je úspora peněz. To dává smysl- čím míň tankuji, tím míň platím. Nižší spotřeba ale nešetří jen naše peněženky, šetří i čas a životní prostředí.  Je to poměrně jasné. Méně zastávek na čerpání pohonných hmot nám zrychlí cestu do cíle. A všichni víme, že čas je ta nejcennější komodita, kterou máme. Další výhodou jsou snížené emise. Když je automobil lehčí a spaluje méně paliva, vypouští znatelně méně škodlivých emisí do vzduchu. To má příznivý dopad nejen na naše zdraví a ochranu životního prostředí, je to důležité i z pragmatického hlediska, jakým je plnění zpřísňujících se norem od Evropské Unie.    

A co dál

Postupem času na silnicích dramaticky vzrostl počet silných a rychlých vozidel a s tím i množství dopravních nehod. Začaly stoupat požadavky na bezpečnost a pevnost karoserie. Při použití klasických materiálů, např. kovu, se ale zároveň velmi zvýšila hmotnost. Konstruktéři proto museli najít nové materiály, které splňují bezpečnostní normy a přitom disponují nízkou měrnou hmotností.

Ke slovu se tudíž dostaly materiály jako uhlíková vlákna, lehké hliníkové slitiny a moderní plasty různého typu.

Klasický moderní automobil dnes obsahuje okolo 30,000 součástek, z nichž zhruba 1/3 je tvořena z lehkých plastů. To jsou například polypropylen, polykarbonát a polyetylen. Jejich výhoda je, že mají poloviční objemovou hmotnost oproti dříve využívaným klasickým materiálům.

A kde všude se s plasty ve vašem vozidle můžete setkat? Dozvíte se příště!